Fizinis aktyvumas sergant cukriniu diabetu

Fizinis aktyvumas sergant cukriniu diabetu

Šiuolaikinei visuomenei vis daugiau rūpesčių sukelia pavojinga liga – cukrinis diabetas. Ši liga gana dažnai pakerta 40 metų amžiaus ribą peržengusius asmenis. Ligos klastingumas pasireiškia tuo, jog toli gražu ne visada ją pavyksta diagnozuoti ankstyvoje išsivystymo stadijoje. Ši liga priklauso nuo vidaus organo kasos, kuri yra vidaus sekrecijos liauka, išskirianti ypatingos svarbos organizmui turinčius hormonus. Kasos ligų klastingumas pasireiškia tuo, kad įvairios ligos ilgą laiką gali būti nepastebėtos ir sparčiai progresuojančios. Tai sutrikdo daugybę kasos funkcijų, pažeidžia kitus organus ir sistemas, kol žmogus galiausiai suserga grėsmingu ir kol kas neišgydomu, bet įmanomu prislopinti bei normalizuoti cukriniu diabetu.

Cukrinis diabetas – tai lėtinė nepagydoma liga, kuri turi įtakos sergančiųjų gyvenimo kokybei. Cukrinis diabetas gali pasireikšti dažnai šiai ligai būdingais požymiais, tai troškulys, poliurija, neryški rega ir svorio kritimas. Sergantieji cukriniu diabetu susiduria su daugeliu problemų: gliukozės kiekio svyravimai, sveikatos būklės pokyčiai, mitybos ir fizinio aktyvumo režimas, nuolatinis vaistų vartojimas. Laimei, sergant antro tipo cukriniu diabetu, galima kontroliuoti šią ligą, tik asmeniui reikia numesti svorio ir laikytis sveikos gyvensenos principų. Gyvenimo pokyčiai, tokie kaip tinkamai sureguliuota mityba ir medikamentai bei visuomet reguliari mankšta, yra neatsiejami komponentai, svarbūs kontroliuojant šią ligą bet kuriame jos etape, o ypač ankstyvose jos stadijose. Tad pakeitus asmens gyvenseną galima sustabdyti cukrinio diabeto vystymąsi ir išvengti neigiamo jo poveikio sveikatai ir gerai savijautai.

Pagrindinis gydymo principas, sergant cukriniu diabetu, – gera angliavandenių apykaitos sutrikimų kontrolė. Kai asmuo tinkamai kontroliuoja savo ligą ir gyvenimo būdą, atitolindamas diabeto sąlygotų komplikacijų išsivystymas ar sulėtinamas jų progresavimas, galima teigti, kad sergančiojo diabetu gyvenimas beveik nesiskiria nuo sveiko žmogaus, o tai pasiekiama mokant sergantįjį diabetu gyventi su šia problema, harmoningai derinant tris veiksnius: tinkamą mitybą, pakankamą fizinį aktyvumą ir gydymą vaistais.

Yra daug dalykų, kurie gali didinti jūsų aktyvumą. Svarbu pasirinkti tinkamą fizinio lavinimo, mankštos formą, kuri jums patiktų. Nuo to, ką jūs mėgstate daryti ir koks yra jūsų dabartinis fizinis pasiruošimas, priklauso teisingas fizinio aktyvumo pasirinkimas.

Vaikščiojimas yra puiki, patogi ir efektyvi mankštos forma. Tereikia išsirinkti malonią ir patinkančią aplinką ir pradėti vaikščioti. Ši veikla padės jaustis geriau, pagerins fizinį aktyvumą. Vaikščiojimas yra geras būdas pradėti fizinio lavinimo programą, ypač jei nebuvote labai aktyvus. Taip pat net tokie dalykai, apie kuriuos galbūt nė nepamanėte, gali prilygti mankštai, tai namų ruoša, sodininkystė, apsipirkimas, ekskursijos, šokiai, žaidimas su vaikais ar anūkais. Kita svarbi atitinkama veikla gali būti dviračių sportas, čiuožimas, plaukimas ir panašiai. Asmenims, sergantiems cukriniu diabetu, rekomenduojama žemo intensyvumo aerobinė veikla trunkanti iki 30 minučių kasdien arba vidutinio intensyvumo fizinė veikla bent du kartus per savaitę trunkanti 60 minučių. Svarbu nepamiršti ir taisyklingos mitybos svarbos.

Atliekant fizinius pratimus geriau kontroliuojama liga, stiprinamos širdies bei kvėpavimo sistemos, lengviau įveikiamas stresas, žmonės tampa žvalesniais ir judresniais.

 

Informaciją parengė Klaipėdos rajono savivaldybės

visuomenės sveikatos biuro visuomenės sveikatos specialistė Iveta Bliudsukytė

Informacijos šaltiniai:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/art.10907

Augustinienė V. Kaip gyventi sergančiajam diabetu.

http://www.cukrinisdiabetas.lt/lt/fizinis-aktyvumas-sergant-2-tipo-cukriniu-diabetu

Cukrinio diabeto klasifikacija ir diagnostika. Norkus, Ostrauskas, Šulcaitė, Varanauskienė, Baliutavičienė.