Praktiniai patarimai kaip išlaikyti sveikus mitybos įpročius: cukraus mažinimo rekomendacijos

Praktiniai patarimai kaip išlaikyti sveikus mitybos įpročius: cukraus mažinimo rekomendacijos

Netinkama mityba ir fizinio aktyvumo stoka kelia didžiulį pavojų kiekvieno iš mūsų sveikatai. Sveika mityba prasideda jau ankstyvame gyvenime – žindymas skatina sveiką augimą ir gerina pažinimo vystymąsi, be to, tai gali turėti ilgalaikę naudą sveikatai. Tolimesnis sveikas maitinimasis sudėtingesnis, ypač šiais laikais kai maisto pasirinkimas labai platus, tačiau ne visada puikiai tinkantis žmogaus organizmui.

Vienas iš svarbių aspektų sveikoje mityboje – suvartojamo cukraus kiekis. Nors visi žinome, kad cukrus nėra labai naudingas mūsų organizmui, netgi atvirkščiai – per didelis suvartojamo cukraus kiekis kenkia ir gali prisidėti prie įvairių ligų atsiradimo, susiduriame su per dideliu jo suvartojimu. Šiuo metu visose Europos Sąjungos (ES) šalyse, įskaitant Lietuvą, cukraus yra suvartojama gerokai daugiau, nei rekomenduoja Pasaulio sveikatos organizacija (PSO). Pagal Lietuvos vaikų mitybos įpročių tyrimą, atliktą apklausos būdu, vaikai kasdien vidutiniškai suvartoja apie 4 kartus daugiau PSO rekomenduojamos cukraus normos. Bendrai angliavandeniai vaikams ir suaugusiesiems turi sudaryti 45–60 proc. viso energijos poreikio, iš jų cukrų (mono- ir disacharidų) suvartojimas neturi viršyti 10 proc. energijos poreikio, rekomenduojama šį kiekį sumažinti iki 5 proc. Siekiant papildomos naudos sveikatai, suaugusiems reikėtų suvartoti ne daugiau 25 g., vaikams – 12 g. cukraus per dieną.

Nustatyta, kad sumažinus  cukraus kiekį savo mityboje sumažėja rizika priaugti svorio dėl ko padidėja galimybė turėti antsvorio ar/ir būti nutukusiam. Naujausi įrodymai taip pat rodo, kad cukrus veikia kraujo spaudimą ir lipidų kiekį kraujo serume, taigi sumažinus pridėtinių cukrų kiekį, sumažėja širdies ir kraujagyslių ligų rizikos veiksniai. Aukštas gliukozės kiekis ir fermentacija skatina vėžinių ląstelių dauginimąsi. Taip pat negalima pamiršti, kad per didelis cukraus vartojimas ir netinkama dantų higiena sukelia dantų ėduonį, kas yra viena iš daugiausiai paplitusių ligų visame pasaulyje. Dantų ėduonis dažniausiai pirmasis žingsnis link ligų, kurios vėliau gali sąlygoti net ir dantų netekimą.

Dažnai nesusimąstome, kad vartojame per daug cukraus. Jo yra įvairiuose maisto produktuose, ne tik saldumynuose. Jo dedama į padažus, pusgaminius, konservus, duonos gaminius, pieno produktus ir daugelį kitų produktų. Todėl būtina mažinti cukraus suvartojimą kasdienėje mityboje. Pastebima, kad vis dažniau žmonės atsisako cukraus kasdieniniame gyvenime, kas yra labai džiugu. Tačiau sunerimti priverčia paslėptas cukrus, kadangi jo esti ne tik saldžiuose pyragėliuose, bet ir pieniškoje dešrelėje. Tad nusprendus mažinti cukraus vartojimą būtina skaityti maisto etiketėse nurodytą informaciją.

 

Remiantis Pasaulio sveikatos organizacijos informacija:

https://www.who.int/en/news-room/fact-sheets/detail/healthy-diet

Informaciją parengė Klaipėdos rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro

visuomenės sveikatos specialistė Justina Rimkutė, tel. 8 655 40 825,

p. justina.rimkute@visuomenessveikata.lt