Nugaros skausmai: kaip jų išvengti?

Nugaros skausmai: kaip jų išvengti?

Dažnai atkreipiame dėmesį į žmones su grakščia laikysena, o netaisyklinga laikysena, figūra su atsikišusiu pilvu ar pakumpusiais pečiais – patys nesimpatiškiausi žmogaus išorės bruožai. Stuburo iškrypimas neretai sukelia įvairius skausmus, kurie mažina gebėjimus atlikti kasdienius darbus, o negydomi gali padaryti didžiulę žalą žmogaus sveikatai.

Įgytos stuburo iškrypimo formos sudaro 95% visų stuburo iškrypimo atvejų ir tai dažniau pasitaiko moterims nei vyrams. Kalbant apie skoliozę, maždaug 5-7 mergaičių skoliozes atitinka 1 berniuko skoliozė.

Nugaros skausmų priežasčių yra daugybė, tačiau, nepriklausomai nuo amžiaus, didžioji dalis siejama su pasyviu gyvenimo būdu, žemu fiziniu aktyvumu, ilgalaikiu sėdėjimu, ilgalaike statine kūno padėtimi, ergonomikos nesilaikymu, sutrikusia laikysena dėl traumų ar lėtinių ligų, blogomis darbo sąlygomis (šaltis ar drėgmė).

Dažniausiai skundžiamasi dėl skausmų, kaklo ir juosmens srityse. Pavyzdžiui, juosmens skausmas yra penkta pagal dažnumą priežastis, dėl kurios yra varstomos gydytojų kabinetų durys, taip pat tai viena iš dažniausių neįgalumo priežasčių. Tuo tarpu kaklinės ir krūtininės stuburo dalies skausmais skundžiamasi rečiau.

Stuburo ligų prevencija yra labai svarbi tam, kad išvengtume dažnai besikartojančių ir ilgai trunkančių nugaros skausmų, dėl kurių anksčiau ar vėliau gali būti padaryta didelė žala žmogaus sveikatai, turime suvokti, kad dėl nugaros skausmų kartais labai žymiai sumažėja gebėjimas atlikti kasdieninius buities darbus, savęs apsitarnavimas, bendras darbingumas.

Pateikiame keletą paprastų patarimų, kurių laikantis stuburas ilgiau išliks sveikas

  • Kasdien ryte skirkite bent po 30 minučių mankštai – lankstumo ir tempimo pratimams.
  • Jei dirbate ilgai sėdimą ar stovimą darbą, prieš akis pasikabinkite taisyklingos sėdėsenos ar stovėsenos vaizdinį pavyzdį, kurį visada matytumėte prieš save ir prireikus pataisytumėte savo padėtį.
  • Išmokite taisyklingai verstis iš gulimos padėties ant nugaros, ant gulimos padėties, ant pilvo ir atvirkščiai.
  • Ilgą laiką darbe sėdintiems ar stovintiems asmenims rekomenduojama kaip galima dažniau keisti padėtį, daryti pertraukėles.
  • Nuolat avėkite patogią avalynę.
  • Atkreipkite dėmesį į savo sėdėjimo padėtį vairuojant.
  • Tegul jūsų bendravimas su šeima ir draugais tampa aktyvus.
  • Puiki motyvacinė priemonė aktyviau leisti laiką – žingsniamatis.
  • Puikus aktyvus laisvalaikio praleidimas bei atsipalaidavimo būdas – plaukimas. Esant skoliozei, rekomenduojamas plaukimo būdas krūtine (brasu), kuriam būdingi simetriški ir vienalaikiai rankų ir kojų judesiai. Jei nugara palinkusi – rekomenduojamas plaukimas nugara, jei nugara plokščia – rekomenduojama plaukti peteliške.
  • Svarbu, kas mankštos metu suprastumėte mankštos esmę ir neskubėtumėte dirbti su dideliais svoriais. Pratimai turi būti atliekami lėtai, su lengvais įrankiais ar visai be jų, svarbu išmokti taisyklingai kvėpuoti ir laikytis nuoseklumo.

 

Informaciją parengė Klaipėdos rajono savivaldybės

visuomenės sveikatos biuro visuomenės sveikatos specialistė Iveta Bliudsukytė

Informacijos šaltiniai:

Netaisyklingos laikysenos ir stuburo iškrypimų korekcija, Balčiūnienė 2011

http://www.smlpc.lt/lt/mityba_ir_fizinis_aktyvumas/fizinis_aktyvumas/pasauline_stuburo_diena_jusu_nugara_juda.html